Livet enligt en buddhist

Hej där!
 
Nu tänkte jag berätta om hur livet som buddhist och munk begränsar min identitet och levnadssätt!
 
Som buddhist är det viktigt att inte skada andra levande varelser då den surrande flugan vid ditt öra lika gärna skulle kunna vara din döda farmor. Detta är något som hindrar vissa buddhister från att äta kött. Vi theravada buddhister däremot äter kött, så länge djuret inte är dödat specifikt för oss. Främst är det munkarnas alla regler som begränsar mig från att vara den jag är även om jag som munk också är jag. I mitt första blogginlägg berättade jag ju lite om min stora passion, dans och hur jag bröt mot regeln att munkar inte får utföra fysiska aktiviteter. Jag har slutat att dansa nu då jag insett att det är någonting som jag inte ska hålla på med. Men att jag slutat dansa har fått mig att känna att det saknas någonting, jag känner mig inte hel helt enkelt. Det lilla nöje som en gång var är förbi. När jag blev munk fick jag också lämna min stora kärlek. Jag var bara tio år men kärleken till Tylani var obeskrivlig. Nu träffar jag henne inte mer men jag kan följa med i hennes liv genom hennes blogg http://buddhisten.blogg.se/. Som munk får man inte heller ha förhållanden så om Tylani någon gång skulle komma till Bankok skulle vi endast få träffas som vänner.
 
Som munk klär man sig skynken för att inte behöva bry sig om det yttre vilket är något som jag stöder. Vi munkar är alla likadant klädda med samma frisyr vilket ibland kan vara jobbigt men också skönt att inte sticka ut i mängden. Det är jobbigt då andra människor inte ser oss som enskilda människor utan mer som ett folkslag eller djurart. Det känns som utomstående människor tänker ”munk som munk” när de ser mig och inte att jag är en enskild munk med ett eget namn. Trots att detta är lite jobbigt för mig förstår jag varför dessa människor resonerar som de gör. Vi munkar har ju trots allt samma vardag, regler, boende och utstyrsel.
 
Inom islam klär kvinnor sig i skynken precis som vi munkar. Det är dock inget de har på sig för att inte fixera sig vid sitt utseende utan för att de inte få visa det. Vissa muslimska kvinnor har burka, det vill säga att de endast visar ögonen för allmänheten. Andra är klädda i slöja och löst sittande kläder. Dessa kvinnor är klädda såhär för att de räknas som deras mäns ägodelar. Endast deras män ska ha tillgår till deras hår och kroppar vilket jag tycker väldigt orättvist då män får gå klädda som de själva önskar. Att kvinnorna inte får ha åtsittande kläder gör att de inte kan delta i så många sporter. Detta är något som jag som munk inte heller kan göra vilket jag tycker är så ledsamt! :(
 
Hoppas att ni orkade läsa hela inlägget! Kramar Fai! :)
 
P.S. Detta blir mitt sista inlägg på ett tag då jag inte har tid att blogga. Jag tänker ägna mer tid åt meditation nu när jag slutat med dansen!

Bröllopstankar

Godkväll fina människor! :)

Idag har det varit en speciell dag! I alla fall för de lyckliga brudparet bestående av Wen och  Lei som inlett sitt framtida liv tillsammans idag. Jag var med som munk för att välsigna brudparet i klostret efter att de vigts. Wen och Lei valde precis som många andra theravada-buddhister att vigas borgerligt och sedan besöka klostret efter ceremonin. I klostret sjunger vi munkar välsignelser och läser från vår heliga skrift Tripitakas andra boksamling Abhidhamma för brudparet. Vi ger också dem också den buddhistiska trosbekännelsen i present och uppmanar dem att rätta sig efter de fem moralreglerna. Efter klostervisiten berättade brudparet för mig att de skulle ha en mindre fest för endast deras närmsta släktingar och vänner då de inte hade råd med ett större engagemang.

Inte alla äktenskap lika lyckliga och frivilliga som Wens och Leis troligtvis kommer att vara. Precis som inom religioner som islam, judendomen och kristendomen förekommer arrangerade äktenskap även inom buddhismen. Det är inte vanligt men i fattiga familjer gifter familjens fader bort dottern för att bli betald av hennes blivande man. Men tvångsäktenskapet har nog ingenting med buddhismen att göra utan med familjens ekonomiska tillstånd. Att det är fadern i familjen som bestämmer är ingenting som beror på buddhismens moralregler utan det patriarkaliska sammhälle vi lever i. Att det är mannen i huset som har makten är något som speglar alla världsreligioner då vi som sagt lever i ett mansdominerande samhälle.

I andra religioner är bröllopet oftast en större tillställning än inom buddhismen. Det brukar hållas stora fester för att fira de nygifta men det finns också de som precis som buddhister håller bröllopet litet. Dock gifter sig de troende inom andra religioner nästan aldrig borgerligt då borgerliga bröllop främst förekommer när icke religiösa människor ingår ett äktenskap.
Bilden är tagen tidigare idag!

Nu måste jag sluta skriva så ta hand om er tills nästa inlägg!
Kramar Fai! :)

Ett barn är fött!

Hejsan alla Fais läsare!:)
 
Jag heter Nom och är Fais lillasyster. Idag hade jag tänkt att gästblogga på min storebrors blogg eftersom han har sagt att han har många utländska läsare som är intresserade är av inträffade igår. Min och Fais mamma har varit gravid under många månader nu och igår var det dags att för henne föda. Nu har Fai och jag fått en liten lillebror vilket känns fantastiskt även fast det kommer att bli en utmaning för min familj att försörja två barn igen.

Igår tog min familj och jag med vår nyfödda familjemedlem till närmsta kloster för att välsigna honom genom att munkarna skvätter heligt vatten på den nyfödde samtidigt om de sjunger sånger för att ge barnet skydd, lycka och bra hälsa i framtiden. Att blöta det nyfödda barnet med heligt vatten är något som inte bara sker inom buddhismen. När barn inom vissa andra religioner döps brukar de få heligt vatten på sig för att precis som inom buddhismen för att få skydd, lycka och bra hälsa i framtiden. Inom kristendomen döps barn i Faderns, Sonens och den Helige andens namn vilket gör att de blir kristna och att gud skyddar dem och dömer dem till lycka och bra hälsa.

När vi igår tog med min lillebror till klostret fick han också sitt namn, Tao. Inom buddhismen har vi inget specifikt dop utan namngivningen sker då munkarna eller nunnorna välsignar barnet.

Hejdå! Kramar Nom! :)

Vesakfest idag!

Godmorgon gott folk!

Idag är det inte vilken majdag som helst utan det är dags för oss theravada buddhister att fira högtiden vesak. Vesak är en högtid där man firar Buddhas födelse, hans upplysning och död (ingång i nirvana) . Jag tycker att vesak påminner om två av kristendomens högtider jul och påsk då kristna vid jul firar Jesus födelse och vid påsk celebrerar hans död och återuppståndelse vilket jag tycker kan jämföras med Buddhas födelse, upplysning och död. När jesus dött och sedan återuppstått kom han upp till himmelen precis som Buddha gått in i nirvana när det var dags för honom att lämna det jordliga livet. Både Jesus och Buddha var vänliga själar som inte brydde sig om sitt eget lidande utan om att hjälpa de behövande. Därför vill vi buddhister hedra Buddha genom att under vesak leva som munkar.

Jag lever ju som munk varje dag men under denna högtid är det inte bara munkar och nunnor som får leva som Buddha. Jag kommer ihåg hur svårt jag tyckte att det var att leva efter munkarnas lagar som liten men nu är det ju min vardag. Det svåraste var att inte få äta efter tolv på dagen under vesak. Även fast min familj var fattig och inte hade råd med mycket var jag van att få mer än ett mål om dagen. Det var däremot inte så svårt att anpassa sig till de andra munkreglerna som att man inte får sjunga, bära smycken och sova i en mjuk säng. Under vesak bär man också vita kläder vilket jag tror beror på att man inte ska tänka på sitt utseende. Vi munkar bär orangea skynken och har rakade huvuden vilket gör att vi slipper lägga tid på vår utsida.

Vesakfesten, även kallad Buddhadagen är den största högtiden inom buddhismen. Högtiden firas av alla buddhister men vi theravada buddhister firar vesak under en och samma dag medan övriga buddhister firar vesak under en annan dag under april eller maj. Under vesakfirandet är det många buddhister som väljer att skänka pengar till fattiga eller skänka blod till sjukhus för att spegla Buddhas medkänsla och godhet.
Bilden är tagen under fjolårets vesakfest!

Vi buddhister firar inte bara en högtid utan fler än så. De flesta högtider firas för att hedra Buddha på ett eller annat sätt. Tidigare i år firade vi buddhister Magha Puja, Shanghadagen (munkförsamlingens dag) till minne av ett tillfälle då en grupp munkar samlats för att hedra Buddha. En annan högtid som finns till för att minnas Buddha är Asalha Puja, Dharmdagen (lärans dag). Dharmdagen firas till minnet av Buddhas första predikan, Benarespredikan. Efter att Dharmdagen är slut inleds regnretreaten vilket är en lång och regnig period då vi munkar ska vara stilla på en plats från august till oktober. Detta är en svår period för många munkar, personligen brukar jag bli utmattad av allt stillasittande. Men när regnretreaten lider mot sitt slut belönas jag och de andra munkarna med bland annat nya mantlar av buddhister. Detta kallas Kathina.

Nu ska jag gå och delta i vesakfirandet, ha det bra så ses vi en annan dag!
Vesakkramar Fai! :)

En helt vanlig dag

Hallå där!

Nu har jag återvänt till klostret efter ennu dag här i huvudstaden. Klockan tre i morse steg jag tillsammans med de andra munkarna upp för att utföra morgonandakten. Morgonandakten är en gudstjänst bara att den hålls på morgonen. Efter det mediterade jag. Meditation är något som alla buddhister gör. Det gör vi buddhister för att rensa våra tankar. Också för få bättre karma. Dina gärningar i livet bestämmer din karma vilket precis som inom hinduismen avgör vart din själ hamnar i för kropp i ditt nästa liv. För att få bra karma och då utföra goda gärningar ska man enligt buddhismen följa de fem moralreglerna och leva enligt de fyra ädla sanningarna. Den fjärde ädla sanningen är sanningen om den åttafaldiga vägen vilket är vägen till nirvana. Att nå Nirvana är varje buddhists mål i livet. Nirvana är befrielsen från återfödelse, det är befrielsen från ett liv efter döden. Inom hinduismen är också målet i livet att befrias från återfödelsen men när en hindu uppnått livets mål kallas det inte nirvana utan moksha.
Ett steg i den åttafaldiga vägen är rätt meditation vilket hjälper en att hela tiden försöka förbättra sin egen förmåga att koncentrera tankarna men också för att klarare förstå Buddhas lära. Alltså mediterar också buddhister för att nå nirvana.

När jag bodde på landsbygden hade vi en staty av Buddha uppställd i vår enkla boning. Statyn stod på ett litet altare där vi också hade rökelse, ljus och blommor uppställt. Varje dag mediterade min familj tillsammans framför altaret. Det är viktigt att buga framför statyn innan man påbörjar meditationen för att visa sin respekt för Buddha. Att precis som inom inom hinduismen offra blommor och ljus till Buddha, eller i hinduernas fall de gudar de dyrkar är ett sätt att visa sin sin vördnad för Buddha respektive gudarna. Under min tid på landsbygden gick min familj varje dag till ett tempel för att som sagt offra blommor och ljus till Buddha, inte bara för att visa sin vördnad utan också för att få bättre karma. Blommorna man offrar står för skönheten och ljuset Buddha sprider över världen med sin lära.

Efter meditationen städade vi munkar klostret för att sedan ge oss ut för att samla ihop mat till dagens måltid. Vi gick precis som vanligt runt på Bankoks gator med våra tiggarskålar och tog emot mat från folket. Många buddhister väljer att skänka mat till oss munkar. Dels för att visa att de respekterar oss men också för att minska sin egen girighet. Genom att vara generös ökar personens karma vilket gör själen kan flyttas över till en bättre rankad varelse i sitt nästa liv. Deras gåvor kan exempelvis vara ris och olika grönsaker. När någon givit mig en gåva ger jag ge dem ett visdomsord som de tacksamt tar emot. Idag tipsade jag en kvinna om att inte skuldbelägga andra för  Vi vandrade sedan tillbaka till vårt tempel där maten välsignas och äts under absolut tystnad. Under resten av dagen har jag inte ätit någon annan fast föda eftersom det inte är tillåtet inom buddhismen. Jag tror att det är förbjudet eftersom vi buddhister ska bekämpa vår lust vilket också inkluderar hungern. Vi får fast föda en gång per dag så att vi inte svälter men mer mat än så är inte nödvändigt.

Efter vårt dagliga mål mat var jag och de andra munkarna lediga. Vissa ägnade sig då åt meditation, studier och andra sysslor i klostret. Jag däremot hade annat att göra. En man som jag lärde känna när jag precis anlänt till Bankok är döende och han bad mig att sjunga välsignelser för honom vilket jag gjorde. Man sjunger välsignelser för en döende så att hen kan få möjligheten att nå nirvana innan döden inträffar i henoms nuvarande liv.

Förlåt om inlägget blev långt och bildlöst men det finns så mycket att berätta!
Kramar från er Fai!

Välkommen till min blogg!

Hej!
 
Jag heter Fai och lever enligt buddhismens värdegrunder. Jag föddes i en fattig Theravada buddhistisk familj på Thailands landsbygd bestående av min mamma Chatchai, min pappa Khong och min lillasyster Nom. Eftersom Thailand ligger i sydost Asien är vi Thervada buddhister här. Jag kan berätta mer om Theravada buddhismen i ett annat inlägg.
För fem år sedan bestämmde jag mig för att lämna mitt liv på landet för att bli munk. Som munk kunde jag få både utbildning inom buddhismen och övriga ämnen medan jag på landet inte skulle fått i skolan över huvud taget. Jag blev också munk för att lära känna både mig själv och min religion. Jag flyttade till thailands huvudstad Bankok och blev en munk vilket gjorde mina föräldrar mycket stolta. Min lillasyster Nom ska precis som jag flytta till Bankok och leva som jag. Det harhon inte bestämt själv utan det är våra föräldrar som bestäm det. Min lillasyster vill inte  bli nunna utan skådespelerska i ett land långt bort men det vågar hon inte berätta för någon annan än mig.

På min fritid, då jag är ”ledig” brukar jag ägna mig åt meditation eller långa promenader för rensa hjärnan. När jag tar mina långa promenader brukar jag oftast gå långt in i skogen för att kunna dansa. Jag älskar verkligen att dansa men som Theravada munk är det förbjudet att ägna sig åt några som helst nöjen eller fysiska aktiviteter. Detta är jag skeptisk till då dansen verkligen får mig att finna ett lugn, precis som meditation får mig att komma i kontakt med mitt inre!

I denna blogg kommer jag att skriva om hur det är att leva som en 15 år gammal Theravada buddhistisk munk. Jag kommer också bland annat att skriva om mina egna tankar om buddhismen och om vad som sker när en varelse lämnar sin kropp eller hur buddhismen faktiskt uppkom. Hoppas att du stannar här och tar del av min speciella vardag och mina kunskaper!
 
Kram Fai!
 

RSS 2.0